ילדים ומשפחהצפה בהכל

גיל ההתבגרות – איך להתמודד בהצלחה עם מרד נעורים

גיל ההתבגרות הוא לא שלב קל לאף אחד מהנוכחים, לא לבני הנוער ולא להורים. בואו להבין למה הם מורדים ולמה חשוב לתת להם למרוד ואיך נכון לעשות את זה

כל שלב בהורות הוא לא פשוט וכל גיל מביא איתו אתגרים חדשים שצריך להתמודד איתם, אבל אחד האתגרים כנראה הכי קשים מגיעים בגיל ההתבגרות. למרות שכהורים כנראה שנמצא את עצמנו במצבים לא קלים חשוב להבין מה בני הנוער עוברים, למה הם מורדים, למה חשוב לכבד את המרד שלהם ואיך הכי מומלץ להתמודד עם המצב המשפחתי הלא קל.

למה גיל ההתבגרות מלווה במרד?

חשוב להבין שאם כל הקשיים שאנחנו עוברים גם הילדים עוברים משבר לא קטן בכלל. זה השלב בו הם מנסים להבין מי כאנשים עצמאיים בתוך החברה, איך הם משתלבים ואיפה הם רוצים יותר לבלוט. הם מגלים מה מושך אותם בחיים, הם מגבשים דעה, בונים אופי, מגלים את הזהות שלהם ומבססים אמונות על דעת עצמם, הם עושים מחקר לא מודע על איפה מי שהם משתלב עם החברה. כמובן שכהורים אנחנו מבינים שהכול עוד דינמי ומי שהם רוצים להיות עכשיו כנראה שלא יהיה רלוונטי למי שהם יהיו גם בהמשך. אבל למרות הקושי והמרד, חשוב לתת לילדים לעבור את השלב הזה וכן, גם למרוד בנו קצת (כמובן הכול בגבול המוסר והמקובל).

ילדים שעוברים בהצלחה את גיל ההתבגרות ובתחושה כי הצורך שלהם לבלוט ולמרוד סופק יכולים לגדול ולהמשיך לבסס את עצמם כאנשים בוגרים ובשלים בעולם. לעומת זאת, במקרים רבים אנשים שהרגישו כי בגיל ההתבגרות דיכאו אותם ואת הצורך שלהם לגלות את עצמם יגדלו בצורך מוגזם להתרחק מכל מה שהיה להם מוכר ו"ימרדו" בצורה שיכולה להיות קיצונית יותר כיוון שהאמצעים שיעמדו לרשותם יהיו גדולים יותר.

איך מומלץ להתמודד עם המצב הלא קל מול הילדים?

ההמלצה הכי כללית היא לאפשר להם "חופש בתוך גבולות רחבים". בני נוער, כמו ילדים צעירים צריכים עדיין גבולות כדי להרגיש בטוחים וכהורים זה תפקידנו לדאוג שהמרד הנדרש שלהם לא יהפוך לאיבוד שליטה. כמובן שמתבגרים הם ירגישו צורך לפרוץ גבולות ולבדוק אתכם ולכן מול עצמכם תחשבו מה הגבולות שזה בסדר מבחינתכם לאפשר להם לבדוק ואיזה גבולות הם 'קו אדום'. כאשר בני נוער מרגישים שיש להם מרחב תנועה לחקירה אישית וחברתית הם פחות ירגישו בצורך לבדוק אתכם בגבולות שכן הצבתם. חשוב להקפיד לאפשר להם את אותם התנאים שמאפשרים לסביבה שלהם (כמובן בהתאמה להתנהלות המשפחה).

אם לצורך הדוגמא כל החברים שלהם יוצאים לטיול עד השעה 20:00 אבל אצלכם במשפחה יושבים ב18:30 לארוחת ערב משפחתית, תוכלו לציין זאת בפניהם אבל מידי פעם יש מקום גם להתפשרות מצדכם כדי לאפשר להם להרגיש שהם שווים בין שווים וכי נותנים להם את המקום להיות מי שהם גם בתוך המשפחה. בנוסף, אם בדברים "הקטנים" תבואו לקראתם ותאפשרו להם סביר להניח שמקרים היותר גדולים וחשובים כמו ארוחת שישי (בהתאם לדוגמא שלנו) אם תבקשו מהם לחזור בזמן הם יסכימו. במקרים אלו חשוב להזכיר כי יש מקום של מידה כנגד מידה – אנחנו מאפשרים לכם אבל במקביל אתם צריכים לכבד אותנו ואת ההתנהלות השגרתית של המשפחה.

צמיחה ממרד גיל ההתבגרות לקבלה וגיבוש זהות

שלב מרד הנעורים הוא שלב טבעי בהתפתחות האישית של כל אדם ואדם, אצל כל אחד זה מתבטא בצורה אחרת וצריך לכבד את זה בגבולות האפשרי. אם השלב הזה יעבור בשלום לכל הצדדים אחריו יגיע בצורה טבעית שלב של גיבוש זהות וקבלה. לאחר שהם סיפקו את הצורך האישי שלהם בחקירה ובדיקת גבולות הם יתחילו לבסס את עצמם בתוך הגבולות החדשים שבעזרתכם הם ביססו. גם פה כמו בכל שלב יכול להיות משבר לא קל של לגלות מי הם מחדש, חשוב שתמשיכו לתמוך בהם לאורך כל תהליכי ההתבגרות ושהם ידעו שלא משנה מה, גם אם אתם כועסים על ההתנהגות שלהם האהבה שלכם לא תלויה בדבר ואינה ניתנת לשינוי.

ילדים, בני נוער ומבוגרים כולם כאחד צריכים להרגיש באהבת ההורים שלהם, כולם צריכים את התמיכה ולהרגיש שיש להם מקום בטוח לחזור אליו כאשר הם מוכנים. תזכרו שלאורך כל זה בנוסף למשברים הרגשיים הם מאוד הורמונליים וכל נושא מרגיש גדול וכל משבר מרגיש כמו סוף העולם. אתם בוודאי זוכרים כמה זה קשה, תנסו לתמוך בהם לאורך הדרך ולהזכיר להם שזה בסדר גם לטעות לפעמים, אתם תמיד תהיו שם לעזור להם למצוא את הדרך חזרה.

לסיכום

קודם כל שיהיה בהצלחה לכולם בזמן תהליך הצמיחה הלא פשוט הזה, תזכור להיות ברורים לגבי הגבולות שאין לחצות במקביל לחופש שאתם מאפשרים להם. תנסו להיות סבלניים ורגישים כלפיהם כמו שאתם מצפים שהם יהיו כלפיכם. הם עוברים תהליך טבעי של התפתחות ושינוי וגם אם הם לא יודעים את זה באותו הרגע או לא מוכנים להודות בזה, הם צריכים אתכם שם. אל תהססו לענות על שאלות שבטח יהיו להם גם אם זה לא נוח או מעט קשה, הם צריכים עכשיו שאתם תהיו חזקים כדי שהם יוכלו מעט להישבר בשביל להיבנות שוב חזקים יותר. 

אהבתם את המאמר? בטח תאהבו גם – 

מסעדות כשרות -מסעדת ביסטרו בר כשר בחיפה

טיפול רגשי לילדים – איך תדעו לבחור את הטיפול נכון עבור ילדכם

מאמרים קשורים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button